2e Werkweek | Woensdag 11 t/m Zondag 15 Maart 2020

17 maart 2020 - Hoboken, New Jersey, Verenigde Staten

Woensdag 11 maart

Het voordeel van heel vroeg beginnen is dat je in de middags redelijk op tijd kunt stoppen en naar buiten kunt gaan. Voelt toch nog steeds een beetje als een vrije middag hebben. Daar kan ik erg van genieten. Ik ga weer langs de Starbucks, daar is het weer lekker bedrijvig.

Ik sta even te wachten en bewonder een dame die met haar rug naar mij toe staat. De dame heeft knalroze haar, ze draagt een soort van petticoat die mega kort is met daaronder een stel heel stevige benen gehesen in een zwarte panty.  De randen van de panty komen onder haar te korte rok vandaan. Ik vind haar nu al leuk. Ze draait zich om en schrikt dat ik blijkbaar sta te wachten. Ze verontschuldigt zich maar dat is helemaal niet nodig. Ik heb plenty tijd. Ze vraagt naar de koffie die ik wil en roept uit ‘I love your coat!’ Uh, ja, die love ik ook, best een goed gelukte jas en 1 van mijn favorieten. Ik bedenk hoe geweldig ik haar outfit vind, die mij nooit zou passen maar laat het hier even bij. Blij van de dame én mijn latte, loop ik weer het zonnetje in. Ik ga nog even langs bij King’s, erg leuke zaak en leuke mensen en haal daar wat verse salade met mozzarella, olijven, feta en dat soort.

Ik geniet van mijn wandelingetje terug naar huis. Even populair gezegd maar, het is zó gaaf om door deze bijzondere straten te lopen.

Thuis werk ik nog wat vanuit de gemakkelijke stoel aan het raam met dat fraaie uitzicht en zie een politie auto met zwaailicht een burger auto aanhouden. Flink wat vertoon en ik verwacht dat er een agent de auto uitspringt met getrokken pistool, voorzichtig de bestuurder benaderend, beetje NYPD taferelen. Maar niets van dat alles. Rustig op het gemak loopt de agent naar de auto, controleert wat papieren en na 5 minuten vervolgt ieder weer zijn weg.

Donderdag 12 maart

Vandaag is het onze trouwdag. Marco heeft een Team Away Day vandaag, inclusief diner, zo is het plan.

Marco werkt op kantoor eerst nog van 6u tot 13u en sluit dus (iets..) later aan. De bedoeling is dat een ieder zich voorstelt aan de hand van presentatie dus Marco haalt wat creatieve one-liners uit het archief en maakt er een mooi verhaal van. Daarna gaan ze met de groep schilderen, geïnstrueerd door een echte kunstenaar. Het resultaat is zeker niet slecht, eigenlijk best goed. Ik krijg was flashbacks mbt zijn verhaal van vroeger op school: een bonk klei waar Marco zijn duim in drukt en zegt, zo! Een kaarsenstandaard. Juf, ik ben klaar! Dit keer is hij een stuk serieuzer. Ik krijg met iedere stap een fotootje door van zijn kunstwerk, fase voor fase met het uiteindelijke resultaat. Hij doopt zijn kunstwerk om tot een echte ‘Van Bugh’. Deze heeft inmiddels een mooi plekje in onze US woonkamer.

Ik krijg dagelijks mee hoe het er op kantoor toegaat, hetgeen zijn ego een verdere boost geeft. De twee weken dat hij hier is wordt hem heel vaak, (té vaak?) gezegd ‘how FENTESTIK’ het is ‘having you here’. ‘It’s SO GREAT, it’s amazing en woorden van gelijke strekking. Dat zal weer wennen worden eenmaal terug in Rotterdam..

Wat Marco verder opvalt is dat hij met z’n 1.76m vaak tot de kleinste kerels behoort in NL maar hier in de US voelt hij zich soms een reus. Op foto’s die gemaakt worden van de groep collega’s lijkt hij ineens de grootste van de klas!

Om 19u staat hij al voor mijn deur, met op zijn ene arm twee dozen pizza’s gestapeld en onder z’n andere arm een bos donkerrode rozen ☺️. Oké, ik vind het ook fèntèstik dat je er bent!

Overdag ga ik einde middag weer even langs mijn favo tentje Starbucks. Ik blijf daar even zitten, wat werken en lezen op mijn telefoon maar nadat een dame naast mij voor de derde keer kucht, besluit ik maar te vertrekken.

Vandaag wordt aangekondigd dat alle scholen in Hoboken vanaf maandag 16 maart voor minstens twee weken dichtgaan. Alles neemt steeds serieuzere vormen aan. Wat zou ik graag een kinderopvang organiseren, dat zou dan alleen na het werk vanaf 15:00u kunnen. Alle beetjes helpen maar in dit geval hoogstwaarschijnlijk niet.

Op dit moment wordt ons appartement schoongemaakt dus moet even wegblijven. Ik heb nog wat basic boodschappen nodig dus loop naar Kings. Daar hebben ze niet alles meer dus loop door naar Trader Joe’s bij ons in de buurt. Hier is het werkelijk een gekkenhuis, mensen staan buiten te wachten om naar binnen te komen. Ik loop naar een andere winkel maar daar is nagenoeg niets meer voorradig. Ik ga terug naar Kings. Daar is het inmiddels ook ongezond druk. Ik neem de voornaamste boodschappen mee en eenmaal in de ongelooflijke lange rij die de toch wel ruime winkel doorslingert, kom ik erachter dat ik iets vergeten ben voor het ontbijt. Ik loop weer terug en sta vervolgens verder 7-0 achter. Een enorme gekte. Nou ja, ik heb de tijd, als ik zo thuiskom zal de dame in ieder geval wel klaar zijn. Na 2,5 uur ben ik weer boven, de dame legt nog de laatste hand aan de vloer 😳.

Vrijdag 13 maart

Wij zijn weer vroeg in touw en alles staat deze dag in het kader van werk. Marco maakt zoals iedere dag een praatje met de dame at the reception op kantoor en dankt haar nogmaals voor de wonderful tip voor de bloemen de dag ervoor. “Oh really? Ah they are SO GRREAT, such fentestik flowers!! My pleasure dear!”

’s Avonds willen we onze trouwdag toch nog een beetje vieren en gaan eten bij City Bistro. Weer hetzelfde maar daar hebben wij allebei zin in. Terrassen zitten vol en het is weer enorm gezellig. We zitten half buiten, beetje frisse lucht is wel fijn. De bar ook dit keer  afgeladen met uitbundige mensen, merendeel omhelst, schudt handen, kust, etc. Zij lijken niet bezorgd te zijn en basic maatregelen te nemen, of ze volgen het nieuws niet en hebben geen idee, zou ook nog kunnen.

Zaterdag 14 maart

Beetje bij beetje gaat nu alles dicht, wordt alles afgelast. De Centrale Bank hier verlaagt de rente tot 0% en Trump kondigt een belastingverlaging aan om de bevolking zoveel als mogelijk tegemoet te komen. Opvallend nieuws weer dat Trump een Duits bedrijf wil kopen dat een vaccin ontwikkelt tegen het corona virus, om zo de exclusieve rechten voor de US te bemachtigen. Ik zag Trump altijd als iemand die het land leidt zoals een zakenman zijn bedrijf.

Wij moeten onze plannen voor het weekend bijstellen. MoMa is dicht, op Broadway zijn de shows gecanceled, Lincoln Center is dicht etc. Je ziet hier nu ook veel mensen met mondkapjes rondlopen, opvallend genoeg zijn het vooral Aziaten.

Wij hebben nog wat electronica nodig bij Best Buy en rijden daarna door naar Wayne. Mooi plaatsje rondom een meer. Typisch Amerikaans buitenleven.

Zondag 15 maart

Na een coffee to go en de aanschaf van een enorm fancy paasei bij Dolce and Salato rijden wij vandaag wij naar Brooklyn. Via Bayonne en Staten Island, via de Verrazano Bridge rijden wij Brooklyn in. Marco schuift op de Verrazano Bridge voor de zekerheid een baantje op naar de middelste baan. Wel erg hoog deze brug.. Het eerste deel van Brooklyn is zeker niet fraai maar wat wel fascinerend is, is dat de weg die wij rijden langs de wijk, geheel overbrugd is door de snelweg. Wij rijden door naar Brooklyn Bridge Park.

Brooklyn Bridge Park is weer een heel mooi gedeelte met veel parkjes, veel playgrounds, een zestal pieren, heel veel skaters, fietsers en hardlopers. Op deze plek is het erg druk. Maar verder is de impact dat het corona virus heeft, heel goed te merken net zoals in Nederland en in de meeste andere landen. The City that never sleeps, lijkt nu toch een heel stuk stiller. Mensen klagen er hardop over, hele gesprekken die men mobiel heeft lopend over straat, zijn te volgen, dat het bizar is dat heel New York City closed down is. Veel restaurants zijn leeg of er zijn heel weinig mensen. In het frisse restaurant Estuary in het Brooklyn Bridge Park, zijn wij de enige gasten. Na de lunch lopen we door het Park. Ook hier weer met een schitterend uitzicht op Lower Manhattan, Miss Liberty en even verderop op de reusachtige Brooklyn Bridge. Later als we over deze brug rijden met de auto is goed te zien wat een schitterende imposante brug het is. Dubbeldeks met een apart wegdek voor voetgangers. Ook de naastgelegen Manhattan Bridge en Williams Burg Bridge zijn heel mooie kunstwerken.

Stukje Geschiedenis mbt de Brooklyn Bridge:

De in 1883 gebouwde Brooklyn Bridge is een hangbrug in New York in de Verenigde Staten. Ze gaat over de East River en verbindt Brooklyn met Lower Manhattan, net als de Manhattan Bridge. De brug is 1825 meter lang, en de grootste overspanning is 486 meter. Daardoor had de brug tot de bouw van de Williamsburg bridge in 1903 de langste overspanning ter wereld. In 2008 was het de 64e hangbrug ter wereld qua overspanning. Tijdens de bouw van de brug zijn 27 arbeiders gestorven door een val van de kabels en ten gevolge van de caissonziekte door het werk aan de pylonen onder de waterspiegel. Door het voltooien van de brug en door zijn recordlengte ontstond een nieuwe opvatting over de stedelijke schaal van New York. In de brug wordt de tegenstelling duidelijk tussen de oude materialen en de nieuwe materialen van het nieuwe tijdperk, de massieve dragers en de 'fijne' bekabeling die het wegdek draagt. Op de Brooklyn Bridge zit ook een stadszegel van Nederlandse afkomst die dateert uit 1834 waar op te lezen is "Eendraght Maakt Magt" (Eendracht maakt macht).

Na de Brooklyn Bridge van dichterbij bekeken te hebben lopen wij de straten omhoog door Brooklyn Heights. Ook hier weer schitterende huizen maar rondom deze huizen en over de promenade heen ligt een driedubbeldeks Highway route. Deze constructie wil men uitbreiden naar een ‘six-lane speedway to fix the Brooklyn–Queens Expressway's’. Op de ramen van de huizen zien we veel protest posters: ‘Lungs over Lanes’

Met een coffee-to-go bij River Deli, eigendom van een Italiaans jong stel, zitten we nog even in de rust en de warmte van de zon. Wij rijden via de werkelijk schitterende Brooklyn Bridge Manhattan binnen en rijden dwars door de stad. Dit is nu heel goed te doen en ondanks dat de stad op slot zit, blijft alles indrukwekkend en blijft het een feest hier te zijn. Je raakt niet uitgekeken en het kost niets.

1. Rien & Ike:
    17 maart 2020
    Fentestic verhaal, wij smullen van je teksten! Wij zitten nog niet opgehokt vanwege de corona maar het scheelt weinig. Rien toert nog steeds met de moorkop op dak en ik kan nog steeds naar mn office. Dus kalm blijven is de beste optie. Hoop dat jullie op deze rustige manier de omgeving kunnen bekijken en Marco weer geen capriolen uit hoeft te halen met de bolide. With greetings.
  2. Renate:
    18 maart 2020
    😁 Dank jullie en goed te horen. Alles is hier locked down, Marco voor het eerst thuis gewerkt, zelfs de laatste die-hards moesten opgeven. Voor mij een stuk gezelliger! Empire vanavond verlicht in Italiaanse stijl. Veel liefs, 😚
  3. Annette Brouwers:
    18 maart 2020
    Wat een idyllische foto's bij avond , prachtig , mooie omgeving met schitterende huizen , blijft een fascinerend land. Vanmorgen is gemeld dat alle Bijenkorf vestigingen sluiten. Tja , onder de barre omstandigheid is hier een voorlopig laatste lenteachtige dag voorspeld hoewel de zon zich even heeft laten zien is hij nu verdwenen. Gistermiddag was ik even in de polder , werd mij een prachtige wilgenrij getoond met schapen en aan de andere kant appel- perenbomen ernaast frambozen struiken met een enkele kersenstruik die allemaal in bloei stonden . Nu ga ik snel de azalea struiken op de vlonder water geven , ik dacht dat het door de nachtvorst kwam dat ze er niet meer happy uitzien maar ze hebben dorst , nou ja dat kan ook. Bedankt voor het verhaal see you!
  4. Renate:
    18 maart 2020
    Dank je wel Annette, leuk om ook zo eea van jou mee te krijgen. Ik hoop dat er meer lentedagen zullen volgen nu. Dat moet ook een prachtig gezicht zijn geweest in de polder. Ik hoop dat jullie snel van de tuin kunnen genieten. Fijne week! Liefs van ons
  5. Marianne Bissegger:
    19 maart 2020
    🌹Nog van harte gefeliciteerd met jullie trouwdag🌹
  6. Renate:
    19 maart 2020
    Dank je wel! 🙃
  7. Heleen:
    21 maart 2020
    Haha dat verhaal van die blonk klei als kaarsenstandaard komt hij nooit meer vanaf. Hoezeer hij het ook probeert 😂
    Fijn dat jullie nu samen kunnen thuiswerken. Samen locked down is nu wel aangenaam met dat uitzicht!
  8. Renate:
    22 maart 2020
    Ik ben er ook bang voor 😁 Maar hij gaat goed vooruit! De combinatie maakt inderdaad veel goed. Succes en nog meer respect voor jou Heleen, doe voorzichtig met al die patiënten! Dikke kus van ons.
  9. Anneke en Henk:
    29 maart 2020
    Anneke en Henk 29-3-2020
    We genieten van de mooie verslagen en het is interessant jullie ervaringen te delen. Kijken uit naar het volgende verhaal.
    Sterkte en Stay Healthy.
    Grtjes