9e Werkweek | Maandag 27 t/m Donderdag 30 April

1 mei 2020 - New Jersey, New Jersey, Verenigde Staten

Maandag einde dag leveren wij ons Corona koopje weer in. De maand van autohuur zit er alweer op en uiteraard kan het wederom goedkoper. Voorlopig hebben wij geen auto nodig, schatten wij in, dus in plaats van verlengen, reserveren wij een nieuwe auto via de website bij dezelfde AVIS een auto-upgrade voor minder dollars dan de vorige. Na het afhandelen van het contract en betaling, maken wij nog even een rondje en ontdekken onderweg een ‘Wines & Spirits’. Mooie grote zaak, was ons nog niet eerder opgevallen.

Afgelopen weekend was het een beetje crisis. De wijn bleek op.. Bij ‘Wine’s Dad’ bij ons op de hoek, bestellen wij verschillende wijnen via de site die wij vervolgens slechts een paar uur later op een afgesproken tijd kunnen afhalen. De winkel mogen wij niet binnen. Niemand hoor, niet alleen wij.. Werkt eigenlijk altijd perfect maar deze keer waren wij eerder door onze voorraad heen. Normaal zijn zij iedere dag bereikbaar/open maar op het moment dat wij een lege voorraad aantreffen, blijkt de wijn winkel eerder dan gewoonlijk gesloten inclusief de zondag en de maandag. Hmm, misschien zijn ze ziek thuis.

De nieuw ontdekte winkel is wel open, je mag gewoon naar binnen, de laatste klant loopt net de deur uit, maar wel alleen als wij ons gezicht bedekken. De pijnlijk opgebouwde gezonde teint op ons gezicht verdwijnt weer achter een veel te strakke haarband. Nou vooruit maar, voor het goede doel. Het is een enorm grote zaak en heerlijk om gewoon weer even rond te lopen en wijnen uit te zoeken samen. We kopen er weer zo’n handig wijnflessentasje bij (onze souvenirs voor thuis) en wandelen voldaan de winkel uit. Je mag van winkelen geen uitje maken, maar dit was er eigenlijk wel één.

We zijn ook nog van plan om koffie cupjes te halen, die zijn namelijk ook allemaal op. In de buurt is er slechts 1 winkel die de cupjes verkoopt die in ons nespresso apparaat passen. Aangekomen bij deze supermarkt staat er werkelijk een enorme rij wachtende mensen buiten. Omdat deze supermarkt de cupjes niet altijd voorradig heeft, is het misschien een beter idee meteen naar de verder gelegen en grotere supermarkt Target te gaan. Oeps, wij hebben net de auto ingeleverd. Target zit namelijk niet in de buurt. Dan maar lopend. Als twee junkies gaan wij onderweg en na 2,5 uur zijn wij weer thuis. Zo’n 16.000 stappen voor 10 doosjes koffie. Het is inmiddels wel laat dus na koken en eten, meteen naar bed. Morgen gaat de wekker weer met zo’n ‘03” in de display.. Anyway, heerlijk zo’n wandeling!

Dinsdagochtend is de start om 03.30u. Het doet even pijn maar het lijkt een soort van te gaan wennen.

Het turbo douchen moet vandaag gebeuren met koud water, dat helpt het wakker worden! Er is een issue met de waterleiding ergens in New Jersey City. In combinatie met koffie, kom ik weer een heel eind vanochtend. Mijn collega is verrast als wij om 04:00u samen inbellen, “wow you sound bright and cheery!” Yep..

Omdat wij wellicht nog even in de US willen blijven en het niet direct uitmaakt voor ons werk waar wij op de wereld zitten, hebben wij het plan dat Marco ook de Europese tijden aanhoudt zodra hij met zijn nieuwe job gaat beginnen. Hij is nu natuurlijk ook al vroeg wakker, maar dat is toch anders. Maar als wij samen de Europese tijden kunnen aanhouden betekent dit dat wij samen uiterlijk rond 14h-15h zouden kunnen stoppen. Als we dat ritme aanhouden en vervolgens rond 16h kunnen eten om vervolgens echt op tijd naar bed te gaan, hebben we toch nog een beetje een avond en kunnen we een redelijke nacht maken. Zou moeten kunnen werken. Nu lopen US en CET tijd compleet door elkaar heen en dat helpt niet echt om een gezond ritme te vinden.

Het was al aangekondigd, rond 12h locale tijd komen de straaljagers overvliegen. Het is op dat moment mooi weer, heldere lucht maar wel met een koude wind. Met een nespresso’tje op het dakterras maken wij dit spektakel mee. Om ons heen zien wij mensen op de daken verschijnen. Sommigen hebben zelfs eigen afgeschermde ‘tuintjes’ of ‘plaatsjes’ naast elkaar. Hier en daar wat loungebanken, schommeltjes of mini basketnet. Het spektakel betreft een Military Tribute aan alle Health Care Workers. Initiatief van de Federal Government. The Blue Angels (Navy F18 hornet) and Thunder Birds (F16) Flyover Tri State Area paying a Tribute to honor COVID-19 Frontline Responders. Fantastisch allemaal, zou Cuomo 15 minuten later zeggen tijdens zijn dagelijkse update. You can say thank you, applaud for them but what would really make a difference and express our gratitude is to give them some extra financial support. Hij blijft het herhalen tot ergernis van Trump want Cuomo wil dat Federal dit regelt. De States don’t have any money. They don’t have money to support the schools, the bus drivers, social workers, etc.

‘s Middags hebben wij allebei even geen calls. Wij hebben opgemerkt dat er een koffie zaakje in de buurt zijn deuren weer heeft geopend. Het is mooi weer en het is heerlijk om even een break te hebben buiten in de zon. Het koffie zaakje is inderdaad weer geopend, alleen met bivak naar binnen, daar gaan we weer en niet meer dan 2 personen tegelijk. Ik moet zeggen dat de dame achter de counter er niet heel fris uitziet. Misschien was zij niet te verleiden tot de koude douche vanochtend en dacht ‘het kan nog wel een dagje’. Ze gebruikt geen handschoentjes maar heeft wel een masker voor. Ze is nog hartstikke jong dus de kans dat zij dit dodelijke virus met zich mee leurt, schat ik in als klein. Verderop, voor ons (helaas al weken gesloten) ‘stam-koffie-kroegje’ Dolce & Salato, zitten wij heerlijk op ‘ons’ bankje in het zonnetje. Nou om deze simpele heerlijke dingen zouden wij graag nog wat langer hier blijven.

Zo af en toe in het weekend, nou ja, gedurende de eerste 2-3 weekenden, genoten wij in dit tentje van een heerlijk ontbijt. Als ik hier doordeweeks langs wandelde, zag ik regelmatig mensen binnen zitten aan de barretjes langs het raam, aan het werk achter hun laptop met een lekkere koffie en dito dingetjes erbij en nam ik mij voor hier ook een keertje neer te strijken. Nadat alle calls gedaan zijn (want dat zou niet in dank afgenomen worden) en hier lekker te werken. Van alle gemakken voorzien inclusief netwerk en usb aansluitingen/opladers. Net nadat wij hier dit enorme paasei hadden gekocht, moesten zij de deuren sluiten. Die hele zaak stond vol met paaseieren. Wij hadden nog een bescheiden exemplaar. Wellicht was dit ook een flinke portie troost-chocolade voor de eigenaars.

Woensdag regent het de hele dag pijpenstelen. Eigenlijk moeten wij water halen (met de benenwagen), dit ging ineens hard omdat wij geen water uit de kraan konden gebruiken, maar stellen het nog een dag uit. Marco wordt heel lief door een collega hier uit de buurt op de hoogte gehouden omtrent de ontwikkelingen van de waterleiding herstel werkzaamheden. Marco twijfelt nog even om haar te laten weten dat ons wifi gewoon werkt, maar laat dat achterwege. Hartstikke lief natuurlijk dat zij eraan denkt om ons dit te melden en te adviseren.

Donderdag begint weer met kletterende regen. Wij moeten nog steeds naar de supermarkt om water te kopen. Rond half 5 is het droog en heeft Marco even een pauze. Misschien is het koffie zaakje nog open en kunnen we nog snel een cappuccinootje 'scoren'. Het is droog maar het stormt waanzinnig. Ik ren snel binnen bij het koffie zaakje, bivak en en doekjes paraat en Marco rent snel binnen bij de Shop Rite voor water. Het is 5 voor 5, om 5 uur sluit het koffie zaakje. De dame is er niet, er staat nu een Aziatische jongen achter de counter 😳. Ik wacht even op een bankje buiten voor dit zaakje op Marco en houdt de twee verpakte coffee to go stevig vast. Kostbare goud mag niet uit mijn handen waaien. Wij besluiten naar huis te lopen, er vliegt je vanalles om de oren. Laten we thuis onze koffie drinken, doen we meteen even een 'Cuomootje'.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Ruud Dibbetz:
    1 mei 2020
    Wat kan jij geweldig boeiend schrijven, je vak misgelopen??? Ik zeg omscholing is niet nodig en hup ga schrijven zoals je doet!!!
    Gaaf van Marco z'n nieuwe job, gratuliere en zo wel verdiend 👍
    Enjoy guys and be safe💪😘
  2. Renate:
    1 mei 2020
    😁 Ik moet het hier en daar wel goed nalezen om spelfouten ed te corrigeren, zie ik vaak... Super leuk je reacties, daar doe ik het voor! Voor jullie ook, geniet van het mooie weer in NL en stay safe 😘 🙋‍♀️🙋‍♂️
  3. Henk den Ouden:
    5 mei 2020
    Weer met veel plezier gelezen.
    Anneke en Henk
  4. Renate:
    6 mei 2020
    Altijd weer leuk om te horen en leuk om te delen, dank jullie! 🙋‍♂️🙋‍♀️
  5. Annette Brouwers:
    6 mei 2020
    Mooie belevenis weer , aparte foto met shawl en coupe windhoos .....
  6. Renate:
    6 mei 2020
    Charmant hè.. En ik maar denken dat men mij wil ontwijken om niet besmet te raken..