Zaterdag 29 Feb | Downtown Manhattan

29 februari 2020 - New York City, Verenigde Staten

Vandaag hebben wij uitgeslapen! Tot 05.45u, koffie!? ☺️. Vandaag gaan we naar de andere kant van de Hudson, naar downtown Manhattan. Wij nemen de Ferry om 09.00u vanaf Pier 13 in Hoboken naar New York. We hebben nog even onze twijfels over de Ferry, die ziet er niet uit. Durf je het aan of denk je dat ie halverwege zinkt..? We dachten een paar mooie foto's vanaf het water te nemen maar dat is kansloos, de ramen zijn allemaal zo smerig dat je niet naar buiten kunt kijken. Binnen 3 minuten zijn we aan de overkant, 39th street NY. We starten met een wandeling over de High Line, langs het water. De High Line is een verhoogde spoorbaan die werd ingericht als stadspark met uitzicht op de huizenblokken en straten in de diepte. Het is een oud spoorlijn van 2,3 km lang en 9 meter hoog. Fascinerend langs alle huizenblokken, van oud en soms vervallen naar super futuristisch met pracht en praal waar miljoenen voor betaald zijn. Het is weer erg koud vandaag. 2 Graden met een gevoelstemperatuur van -4 graden. Sterke wind op veel punten, vooral bij het wachten op de hoeken van de straten voor het stoplicht. Maar prima, het had ook zo maar kunnen regenen, dan loopt het toch heel anders! We lopen richting het zuidelijkste puntje van NY City. Het is nog vrij rustig op straat en helemaal nog niet veel herrie. Na een lange wandeling strijken wij neer bij Joe & the Juice, hoek Hudson street met Perry street. Ergens tussen de 10th & 11th street. Erg leuke tent en even lekker koffie met iets erbij. We lopen door de Perry street naar Carry Bradshaw's Apartment van Sex and the City. Er loopt een behoorlijk oude kerel met een grote kar en stapel kranten. Oprollen, elastiekje eromheen en met een soepele worp, beland de krant hup boven aan de trap voor de deur. Fascinerend. Zou de man geen pensioen hebben opgebouwd, moet hij nog een krantenwijk op z'n oude dag lopen? Of hoopt hij gewoon een keer Carrie Bradshaw tegen het smalle lijf met Jimmy Choo schoentjes te lopen? Vanuit hier lopen we via 5th Avenue naar Broadway, over een markt op Union Square langs Flat Iron building dat deze keer volledig in de steigers staat. Wat een prachtig gebouw is dat toch. We doen nog even een escargot au raisin bij Maison Kayser (frans bakkertje), heerlijk vers. We hebben weer wat brandstof om verder te lopen, gaat eigenlijk best soepel op onze gympen. Om 11u hebben we al meer dan 10.000 stappen gezet. Moet niet gekker worden.. Wat heerlijk om samen door deze wereldstad te lopen. We kijken weer onze ogen uit. Af en toe wat leuke winkeltjes in en uit. We herinneren ook nog best veel van de vorige keer wij hier waren met de kinderen in 2013. Het valt ons op dat het helemaal niet zo lawaaiig is, de auto's zoeven eigenlijk voorbij, geen knetterende en stinkende diesels, dat scheelt ook. Het is alleen wel zo dat niet alleen het corona virus the US inmiddels heeft bereikt, dat is ook gelukt met de Amsterdamse coffeeshops denk ik. Je word al stoned als je gewoon op straat loopt in sommige wijken.. Maar goed, ieder z'n ding. Geen adem in, alleen even uit. Verder gaan we natuurlijk nog wat cremetjes halen bij de Macy's. Scheelt wat euro'tjes met Nederland, maar eigenlijk valt het nog tegen, overal komt nog eens taxes bovenop de prijzen die aangegeven staan. We lopen naar Time Square, nu wordt het duidelijk een stuk drukker. Enorm veel theaters, shows en heftig knipperende screens, zoals je ook verwacht. We herkennen ook de enorme M&M shop, met dat enorme reuzenrad van 3 etage's middenin de winkel. Marco zegt dat mocht het maandag toch niets worden, dan hebben we in ieder geval weer een geweldige tijd gehad en enorm genoten, dan waren het twee fantastische dagen! Nou ja, als je maar niet meezingt met verkeerde teksten op je werk, anders zitten we zo weer op rij 20 in onze economy-plus stoeltjes terug naar huis! We doen nog even een lunch bij een Italiaan, Princi Bakery op Broadway. We zitten aan het raam, altijd leuk mensen kijken, heerlijk ontspannen. Er is een kerel bezig alle kerstverlichting via een ladder uit bomen te halen. Het gaat zo langzaam dat als hij klaar is, het alweer kerst is! We lopen door over Broadway richting Central Park en komen langs 54th street waar wij in 2013 verbleven in een hotel met de kinderen. Langs de gouden Trump Tower lopen wij door naar Lincoln Center 62th street, gebouwd in de jaren 60. Waanzinnig indrukwekkend. Hier willen wij binnenkort naar het Philharmonisch Orchestra. Jaap van Zweden dirigeert hier dus nog steeds zien wij op de borden. Wij lopen door naar het Dakota gebouw, in 72th street waar John Lennon woonde en voor zijn deur destijds werd doodgeschoten. Wat een waste.. zo zonde. Prachtig, sober beetje Engels gebouw. Eerst doen we nog even een koffie met iets erbij Le Pain Quotidien. We lopen door Central Park via Strawberry Fields / Imagine memorial, natuurlijk wemelt het van de mensen. We lopen door dit heerlijke park, barst van de rijtuigen nog steeds ondanks de enorme kou. We zijn inmiddels 7 uren verder, het sneeuwt inmiddels (klein beetje maar hoor) en we lopen terug naar de Ferry. We hebben flink de pas erin, terug naar 39th street. Was geweldig weer, al die imposante gebouwen van dichtbij te zien, de enorme wolkenkrabbers die erbij gebouwd zijn inclusief de hoogste en duurste woontoren van de wereld waarbij iedere 3 dagen weer een verdieping op gebouwd wordt. Deze toren zien wij goed vanuit onze living. Fascinerend, ik blijf het zeggen, dat is New York en America toch wel enorm vind ik, fascinerend. Inmiddels meer dan 30.400 stappen gezet vandaag, dat Fitbitje slaat nog helemaal op hol hier, trekt dat straks niet meer..! Thuis lekker warm, pyjamaatje aan, samen, warme thee met iets erbij. Weer een super dag. Hebben we toch ook maar weer mooi meegemaakt en weer enorm van genoten.

1. Dirk Vis:
    1 maart 2020
    Yoko Ono woont er nog steeds. In het Dakota gebouw.
  2. Renate:
    1 maart 2020
    Ja, we zagen iemand tokkelen op een gitaar bij de gedenkplaats die erg veel op haar leek. Maar was ze vast niet ☺️