4e Werkweek | Maandag 23 t/m Zondag 29 Maart 2020

28 maart 2020 - Hoboken, New Jersey, Verenigde Staten

Wij gaan hier nu de tweede ‘pauze’ week in. Men wil het hier liever geen 'lockdown' noemen maar een 'Pauze'.  Voor mij verandert er eigenlijk niet heel veel op het gebied van mijn werk. Ik werkte altijd al vanuit huis, was in drukke tijden sowieso al een mol en kwam soms dagen het huis niet uit thuis in Reeuwijk. Geen tijd voor een wandeling oid. Dat ga ik echt anders doen zodra ik weer thuis in Nederland ben.

Inmiddels verandert er steeds meer binnen Unilever. Het tweede deel van het project wordt nu even gepauzeerd. Voldoende nog te doen voor de tweede fase van het eerste deel, dus misschien krijgt het project team wat rust. De virtual workshop die gepland stond voor mid April is inmiddels ook gecanceld. Komende week gaan wij de planning voor het project opnieuw bekijken en misschien gaan wij verder faseren. Veel mensen die over de hele wereld operationeel zijn, moeten nu ook thuis werken. Niet eenvoudig in sommige functies dus dit zal zijn weerslag hebben op het project. Prioriteit is de business, als tweede ons project. We gaan het per week bekijken.

Govenor Cuomo deelde 13 maart mede dat er 95 besmettingen zijn in New York en dat hij verwacht dat dit aantal binnen een week 10x zoveel zal zijn. Ik denk nog, jemig da’s wel heel veel. Inmiddels staat de teller op meer dan 64,000 besmettingen met meer dan 1,000 doden in New York.

Op straat voor de ziekenhuizen staan hele rijen zieke mensen. Een verpleegster vertelt in een interview, “patiënt komt binnen wordt aangesloten overlijdt, volgende komt binnen wordt aangesloten overlijdt” en zo verder. De hele dag door horen wij loeiende sirenes van ambulances door de straten. Inmiddels zijn alle zaken behalve de supermarkten gesloten. Veel restaurants geven aan dat zij bestellingen via email graag willen opnemen. Bestelling plaatsen, online betalen en eten ophalen bij het restaurant. Dit gebeurt hier veel om zo de horeca enigszins te blijven ondersteunen. Op de hoek van de straat bij ons in de buurt, zit het hele Mexicaanse personeel werkeloos buiten op hun stoeltjes. Iedere dag waren zij mega druk in de weer, auto’s wassen en poetsen vooral politie auto’s komen hier veel. Nu komt er niemand meer. Geen werk betekent hier geen geld. Na 3 dagen werkeloos op de stoeltjes buiten, is nu ook deze zaak geheel gesloten. De Ferry vaart niet meer sinds zondagavond 22 maart. Er rijden ook veel minder autobussen.

Het bedrijf van Marco heeft een aantal weken terug naar ons geïnformeerd. Of alles in orde is en nogmaals aangegeven dat wij beide via Upfield verzekerd zijn. Zij hebben ons nog extra polissen toegestuurd, mochten wij deze hier nodig hebben om te overleggen in geval wij ziek worden. Ik hoop maar dat wij ze niet nodig hebben.

Verschillende collega's hebben ook hun support uitgesproken, zelfs een voormalig collega van mij bij Unilever die hier redelijk in de buurt woont. In Englewood Cliffs, vlakbij het UL kantoor. Jaren geleden heb ik met haar aan een project gewerkt. Zij had gehoord dat ik nu hier ben, zij werkt inmiddels op een andere opdracht nu bij NBC en vroeg zo'n 3 weken geleden of we samen konden afspreken. Nu biedt zij hulp, in any case we need it. Heel fijn, ik zou zo snel even niet weten waar wij terecht zouden kunnen. 911 mag je alleen nog bellen als je acute ademhalingsproblemen of hartklachten hebt. Soms is niet verder nadenken dan je neus lang is echt de betere optie. Voor nu, althans.

Ik moet zeggen dat ik af en toe zo graag zou willen dat wij thuis in Nederland zouden zijn. Wij gingen hier sowieso naartoe voor een half jaar, dus alles is daarop ingericht en hebben wij absoluut geen klagen. Alleen het idee dat je niet eens naar huis kunt op het moment dat er iets aan de hand is met onze familie of vrienden, is wel een dingetje. Stemt mij soms wat somber maar Marco heeft het nog steeds goed naar zijn zin. Met de nodige aanpassingen en een mega project dat live gaat en alle uitdagingen die daar normaal al bij komen kijken.

Zijn drive en optimisme geeft mij op zo’n moment al snel weer een boost. Alleen al het kijken naar die imposante stad geeft zoveel energie. Zelfs de uitstapjes die wij nog steeds kunnen maken in dit prachtige land. De wandelingen langs weer een andere boulevard, met Miss Liberty op vrij korte afstand, zo imposant zelfs al zien wij slechts haar achterkantje. En het samen zijn, dat is ook zeker ontzettend fijn. Ondanks de vele werkuren is er toch minder haast. Kunnen we even naar elkaar toe lopen, zijn wij zoals (bijna) de rest van de wereld 24/7 samen. Dat is heerlijk. We hadden het ons heel anders voorgesteld maar wie niet! Wat een drama voor zo ontzettend veel mensen. Teleurstellingen voor sommigen, een regelrechte ramp voor anderen. Het is een bizarre tijd, voor iedereen, over de hele wereld.

Wij maken er hier samen het allerbeste van!

Deze week is weer de schoonmaak gepland voor ons appartement. Ik doe het liever zelf, liever niemand verder hier binnen. Wij geven dit door en vragen om een stofzuiger. Deze wordt keurig de volgende dag voor onze deur gezet, samen met wat schoonmaakmiddelen. Top! We gaan aan de slag maar na 3 minuten stopt de stofzuiger ermee. Het enorme ding krijgen wij niet meer aan de praat. Het is al laat en we hebben er even geen zin in, ander keertje.

Door de huidige situatie zien wij dat de prijzen van de huurauto ook anders kunnen. Wij besluiten daarom om de rode Jeep terug te brengen. Dit kan hier in New Jersey ook op een uurtje loopafstand, vinden wij uit. Wij rekenen af, niets over eventuele boete’s en lopen naar huis.

Onderweg lopen wij langs een meneer, een zwerver. Schuilend op een trapje van een verlaten gebouw, verschrikt om zich heen kijkend met ongelofelijk veel bagger troep om zich heen verzameld. Er komt een verschrikkelijk smerige lucht van de meneer, zelfs op de afstand die wij houden. Dat moet toch anders kunnen voor deze meneer.

De volgende dag huren wij bij ons om de hoek bij Avis een Mitsubishi Outlander MET tolkastje. Scheelt dus €1.200 per 4 weken. De baas betaalt, maar dit voelt toch een heel stuk beter. Nagenoeg nieuwe auto van allerlei luxe voorzien met slechts 1,300 mijl op de teller en vooral, hij ruikt helemaal nieuw en is super fris! Voor de zekerheid had ik wel mijn met alcohol doordrenkte gastendoekje mee en poets nog een beetje. Ons corona koopje..

Zaterdag 28 Maart

Vandaag is mijn vader jarig! Om 09u onze tijd hebben wij een videocall met de hele familie. Super leuk alleen moet ik nu zijn kadootje uitpakken en moet hij er nog even op wachten!

Dit soort videogesprekken hebben wij gelukkig heel regelmatig, niet met allemaal tegelijk normaal gesproken. Ook met mijn schoonouders. Heel fijn en ontzettend leuk.

Marco moet vandaag nog werken en sluit zich op in de slaapkamers voor de nodige calls. Nog vier dagen tot aan de Go Live. Ik heb zin de boel even flink te poetsen. Ik werp mij nog een keer op de stofzuiger. Ik denk dat de redelijk volle zak een oorzaak kan zijn. Ik heb natuurlijk geen stofzuigerzakken dus dan maar leeggooien oid. Het enorme ding inspecterend, ontdek ik aan de zijkant een nieuwe zak. Bijzondere plek en ik moet hem met een pincet uit het ding peuteren. Pincet heb ik dan weer wel bij mij! Ik ontdek ook nog een borstelmondje nog helemaal nieuw in plastic verpakt. Hier word ik pas echt blij van. De schone zak eruit gepeuterd en uitgevonden hoe de ‘volle’ zak te demonteren en de nieuwe te plaatsen. Hij doet het! Inmiddels is Marco uit zijn calls. Hij zuigt het hele huis, alle vloerkleden, ik bespuit alles met chloor en andy-achtige middelen en poets het ‘hele’ huis. Super fijn!

Het bericht bereikt ons dat Cuomo en Trump een totale lockdown willen invoeren. Iedereen 14 dagen in complete quarantaine. Niet alleen in New York maar ook in geheel New Jersey. Ik weet niet of dit heel erg veel verschil op straat zal geven. Ik denk dat men toch in iedere geval 1x per dag naar buiten mag om te luchten en naar de supermarkt kan gaan. Volgens mij is dit de huidige situatie, in ieder geval in Hoboken.

Het is een drama hier in de ziekenhuizen, vooral ook voor het verplegend personeel. Verpleegkundigen vertellen in interviews dat zij met één mondkapje een hele week moeten doen, dat zij worden aangevallen door bezoekers die hun mondkapje en handschoenen trekken van verplegend personeel en vervolgens in hun tassen stoppen.

Veel mensen zijn inmiddels vertrokken uit New York. Vooral de wat meer gefortuneerden zijn vertrokken naar hun tweede huis in Florida of op Long Island. Dat helpt ook de verspreiding.. Hier klinken de sirenes van ambulances onafgebroken door de straten.

Inmiddels is er een enorm schip, US Naval Hospital Ship, onderweg naar New York. Volledig ingericht als emergency ruimte met 1,000 extra IC bedden. Govenor Cuomo zal het als een druppel zien, maar het is weer een volgende stap. Het is namelijk de bedoeling dat deze mogelijkheid de backlog van de non-corona patiënten die zich nu op de IC bevinden, overneemt. Er hebben zich 76,000 vrijwilligers aangeboden to help the Medical professionals in de ziekenhuizen.

Toen wij op 27 februari uit Nederland vertrokken, had ik een rot gevoel over de eerste corona berichten die opdoken in Nederland. Alsof ik de familie achterliet in een onzekere situatie met de verwachting dat deze snel zou verslechteren. Ik had het idee alsof wij die omgeving ontvluchtten. Inmiddels is het hier het epicentrum. Maar waar je ook bent, wees voorzichtig en stay safe. Liefs van ons. ❤️

1. Marianne Bissegger:
    ❤️❤️❤️
  2. Renate:
    🙏 🍀
  3. Ruud Dibbetz:
    29 maart 2020
    1.5 meter afstand en vooral binnen blijven ..... de muren op je afkomen, netflix opstarten ..... we hopen dat het snel zal afnemen maar dat is helaas koffiedik kijken ....hou vol dan doen wij dat ook! Dikke kussen vanuit Warmond
  4. Renate:
    Dank je en blijf gezond. Veel liefs 🙋‍♀️🙋‍♂️
  5. Annette Brouwers:
    30 maart 2020
    Tja Marco en Renate wat een toestand , Vandaag meldt De Telegraaf "De Week Van De Waarheid" in Nederland , zal moeten blijken of de verscherpte maatregelen van Rutte het gewenste effect hebben gehad. Verder zijn alle kappersscharen en tondeuses uitverkocht bij Bol.com meldt de krant , he vervelend , alle messen en scharen zijn hier geslepen door B , jaja toch bleek de schaar niet echt goed recht te knippen dus rechts heb ik lang haar en links kort , dat groeit wel weer aan , maar ja B zei dat ik het niet zo bij hem moet knippen , tja dat begrijp ik ook wel dat hoeft ook niet want bij B is het al schots en scheef van nature! en wat hij zelf in de Reeuwijkse tuin knipt valt niet op. Ja echt een Amerikaanse geavanceerde stofzuiger hebben jullie , beter om het hoe dan ook zelf te doen. Bij jullie geen zomertijd neem ik aan zoals die in Nederland nu is ingegaan. Prachtige lente bloesem in NY City zag ik op de foto's , Cornwall ook bijzonder! Maak er het beste van , wat een geluk dat jullie samen zijn. ook veel liefs van ons A en B
  6. Renate:
    30 maart 2020
    Wij maken er inderdaad het beste van en zien nog steeds prachtige nieuwe delen van Amerika. Ik zeg, muts op en je ziet niets van die kapsels. Hier is de zomertijd twee weken geleden ingegaan dus we zitten nu weer op 6 uur tijdsverschil 🙃 Ik hoop dat wij nog veel mooie foto's kunnen blijven delen 🙋‍♀️
  7. Hannie:
    Hoi Renate en Marco,
    Fijn te lezen dat jullie het goed maken! Wat een toestand dat Corona virus. Het lijkt wel of we in 'n film zitten, maar helaas is het de werkelijkheid. En jullie zitten midden in het epicentrum! Je wordt je dan wel heel erg bewust van het besmettingsgevaar. Dus wees uiterst voorzichtig en neem aub alle voorzorgsmaatregelen. Hier in de Hoek is het rustig nadat de stranden vorig weekend waren afgesloten (massa's mensen kwamen recreëren). Dus ik zoek 2x/dag de ruimte van het strand op met de honden. Daar kun je de mensen nog ontwijken, wat in de supermarkt best moeilijk is, dus daar kom ik zo min mogelijk.
    Lieve groeten en blijf aub gezond🙏🙋
  8. Renate:
    30 maart 2020
    Hi Hannie, dank je! Het is heel bizar en neemt met de dag toe. De supermarkten zijn inderdaad echt niet prettig meer, ook hier niet en zelfs niet bij de grote supermarkten. 1x per week en dan zo vroeg mogelijk. Geniet lekker van je heerlijke huis en schitterende omgeving. Heel relaxt dat op deze manier te kunnen blijven doen en zo min mogelijk mensen tegen te komen. Liefs van ons 🍀