5e Werkweek | Maandag 30 Maart

30 maart 2020 - Hoboken, New Jersey, Verenigde Staten

Deze dagen ligt New York er compleet verlaten bij, waarschijnlijk heeft het er nog nooit zo uitgezien. Het straatbeeld toont momenteel vooral die kenmerkende stoom uit de putten. Deze stoom is afkomstig van de electriciteitscentrale aan de East River. De stoom gaat naar kantoren, om de machines te laten draaien, voor de airconditioning en voor het opwekken van elektriciteit en stadsverwarming.

De verhalen vanuit de ziekenhuizen blijven maar komen. Inmiddels is er wederom een verpleegkundige overleden. Een gepassioneerde kerel met enorme toewijding de patiënten te helpen genezen. Hij is 48 jaar oud en zijn zus deelt een wanhopige noodkreet van haar broer terwijl hij de verzorging in het ziekenhuis op zich nam, dat de bescherming van het personeel dramatisch is, de enorme tekorten, etc. Personeel staat regelmatig acute patiënten aan te sluiten op beademingsapparatuur zonder enkele bescherming.

Sommige ambulance personeelsleden slapen in hun auto, tussen hun bijna ondoenlijke shifts door. Om het risico te vermijden dat zij hun gezinnen thuis zouden kunnen besmetten.

Ook New York Police Department blijft niet gespaard. In drie dagen tijd verliest het korps 3 van haar medewerkers. Allen hadden onderliggende ‘milde’ gezondheidsissues. Er wordt met onmiddellijke ingang ingevoerd dat zwangere personeelsleden of leden met onderliggende gezondheidskwalen toegestaan is om thuis te blijven, niet te werken.

Vandaag is het enorme schip, US Naval Hospital Ship, aangekomen in New York en ligt bij Pier 90. Volledig ingericht als emergency ruimte met 1,000 extra IC bedden. Dit schip neemt de non-corona patiënten over die zich nu op de IC afdelingen bevinden in de ziekenhuizen.

Los hiervan zijn er 76,000 vrijwilligers die zich inmiddels hebben aangemeld to help the Medical professionals in de omliggende ziekenhuizen.

Vanochtend om 03:45u opgestaan. Ik neem twee espresso’s en een groot glas water. Om alvast mijn keel te smeren maar ik weet dat het niet veel zal uithalen om te voorkomen dat ik klink als een zware shag roker. Om 04:00 heb ik mijn eerste call, met mijn drie favoriete collega’s. Vraag mij niet hoe het kan maar ons gehele team bestaat uit bijna alleen maar vrouwen. Leuke maar ook zeker capabele vrouwen wel te verstaan ☺️ . Mag ik dat zeggen.. Maar goed, mijn stem. Het smeren blijkt wederom kansloos maar ze herkennen mij nog steeds. What you hear is what you get. Na 10 minuten klink ik alweer redelijk wakker. Wij hebben vanochtend dus een overleg ivm de planning en om 05:00u hebben wij het Project Leadership Team overleg. Wij nemen het PLT mee door onze slides en bespreken verschillende opties.

Marco heeft een drukke dag. Vanaf 06:00u in calls, wij gaan nog wennen aan dit ritme! Over twee dagen gaan zij live. Hij blijft nog steeds ijzig kalm terwijl ik weet dat er ontzettend veel speelt. Ik probeer daar telkens wat van te leren maar slaag er niet altijd even goed in.

Vandaag wordt onze straat met grote blazers schoon geblazen en worden de boomperken van verse aarde voorzien. Fijn om deze mannen zo lekker bezig te zien op die manier.

’s Avonds voor het eten besluiten we nog even naar buiten te gaan. Er zijn voornamelijk hardlopers op straat en hier en daar een ouder met kindje. Iedereen loopt met een grote boog om elkaar heen.

Wij lopen richting het Noorden, langs de Hudson. Waanzinnig mooie omgeving, boulevard en huizen. Aan de overkant bij Pier 90 zien wij het drijvende IC complex liggen. De enorme schuit valt amper op aan de overkant van New Jersey. Ambulances rijden af en aan voor het overbrengen van de non corona IC patiënten vanuit de ziekenhuizen naar het schip.

Het regent een heel klein beetje, de temperatuur is goed. Heerlijk om buiten te zijn. Wij lopen de boulevards af en beklimmen een steile trap, een berg op naar JFK Boulevard in Weehawken. Dat biedt een schitterend uitzicht. Vanaf deze hoogte kijk je in een enorme diepte op de onderaan gelegen huizen en het vergezicht van Manhattan. Wij lopen de straten door, dit is wel een stukje goudkust van New Jersey.

Zo’n 1.5 uur later lopen wij weer langs de Hudson naar huis. De avond is al behoorlijk gevallen en alle verlichting geeft een nog mooier beeld. ’t Empire State Building is weer prachtig verlicht met vanavond het thema van het Rode Kruis ter ere van alle Emergency workers. De punt van de toren licht rood en wit op, het deel daaronder geeft een ritme van een heartbeat, twee keer rood.

In Hoboken komen wij weer langs de pharmacie. Ik zie allerlei dozen naar binnen gedragen worden aan de achterkant van het gebouw. Marco rolt met zijn ogen dat ik voor de 35ekeer naar binnen wil gaan om te kijken of er inmiddels handsanitizers geleverd zijn. Bij de ingang staat een enorme stapel lege pallets buiten voor de deur en hele pakketten geplette kartonnen dozen. Ik zie iets van ‘kleenex’ vermeld staan op 1 van de afgedankte verpakkingen. Ik krijg nu echt goede hoop. Ik ga naar de inmiddels voor ons bekende dame bij de kassa en stel voor de zoveelste keer mijn vraag ‘did you receive by any chance some handsanitizers today?’ De dame mompelt iets, loopt bij haar kassa vandaan en scheurt een klein doosje open dat bij haar op de grond staat. Hah! Finally! De dame zegt dat het slecht very small botteltjes zijn, maar I don’t care. Ik ben helemaal blij, ik mag er drie kopen. Eenmaal thuis kookt Marco weer een heerlijke maaltijd. Het was een geweldig mooie avond! En dat voor een maandag 💑

1. Dirk Vis:
    31 maart 2020
    Wat een verhaal zeg. Ga je naar die big appel toe voor je werk dat je gelijk de kans krijgt om te genieten van die dingen waar je normaal niet aan toe komt krijg je zoiets op je bordje. We zijn toch wel nog blij dat jullie er wat van proberen te maken en hoop dat er snel een medicijn tegen komt. geniet voor zover het kan en let héél goed op je zelf. Hier zijn Vlaardingen en Schiedam ook op slot. Wij maken er ook wat moois van...…...Lekker binnen...……...
  2. Renate:
    31 maart 2020
    We moeten ons inderdaad zoveel mogelijk richten op de positieve dingen die deze situatie met zich meebrengt en letten jullie ook svp heel goed op jezelf lieve papa en mama. Het loopt allemaal iets anders maar is voor ons absoluut geen ramp! Ik hoop dat er snel een halt toegeroepen kan worden, voor iedereen. De video calls doen goed! Veel liefs ❤️ ❤️
  3. Marianne Bissegger:
    31 maart 2020
    Super interessant weer, had dat van dat schip nog niet gelezen, hoewel ik steeds minder ook lees in de krantenapps...

Maaike en Chris zijn nu thuis bij ons; bedankt voor het meeleven ❤️
  4. Renate:
    31 maart 2020
    Oh, heel fijn dat zij thuis zijn!! Ik was daar wel een beetje minder positief over, heerlijk slechts met een kleine vertraging 🎉 . Ferries, bussen, vliegtuigen, wij zien ze hier helemaal niet meer gaan momenteel. Maar alles in achtnemend, proberen wij de ellende hier zoveel mogelijk van ons af te zetten en vooral zoveel mogelijk te genieten van wat allemaal nog wel kan. Veel liefs en een mooie tijd samen, met het gezin weer compleet. 😙
  5. Annette Brouwers:
    31 maart 2020
    Tja , uitzonderlijke situatie voor jullie en dat in New York New Jersey, prachtig reisverhaal wat ik zojuist heb voorgelezen aan B. ook hebben wij de mooie foto's bekeken , prachtige bloesem , de lente gaat gelukkig gewoon door , succes met het Live gaan en take care , liefs A en B
  6. Renate:
    31 maart 2020
    Zoveel moois hier en met de lente en bloei verder in aantocht, wordt het steeds meer prachtig op straat. Dank je wel voor de mooie wensen en ook voor je lieve en interessante app-jes! 🌺
  7. Nicole:
    2 april 2020
    weer leuk om te lezen wat jullie ervaringen zijn zeker in deze bijzondere tijd. En blij dat jullie niet ziek zijn. Stay safe XXX
  8. Renate:
    2 april 2020
    Goed te horen Nicole! Ik hoop dat het ook goed gaat met jou. Liefs van ons 🙋‍♂️🙋‍♀️
  9. Anneke en Henk:
    2 april 2020
    Met veel interesse heb ik je verslagen nu allemaal kunnen lezen.
    Ondanks de bizarre tijden is het een prachtige levenservaring wat jullie daar kunnen meemaken.
    Veel respect heb ik voor je op de manier van schrijven.
    Ga zo door ik kijk uit naar de volgende uitgave!
    Stay Healthy en groeten aan Marco.
    Henk
  10. Renate:
    2 april 2020
    Fijn te horen Henk, het is inderdaad een mooie en bijzondere ervaring om samen te beleven. Compleet anders dan gepland maar wij hebben natuurlijk geen klagen. Ik hoop dat het interessant genoeg blijft om te delen met jullie. De insteek om deze blog te starten en te delen was iets anders bedoeld. Take care 🙏