5e Werkweek | Zondag 5 April 2020

5 april 2020 - Princeton, New Jersey, Verenigde Staten

Na een lekker ontbijt en rustig opstaan, besloten wij vandaag naar Princeton te rijden. Princeton is een oud Universiteits stadje, zo’n 50 mijl rijden vanaf NY. Onderweg genoten van de prachtige bloesem langs de weg en wonderwel komen wij een Starbucks tegen die wel open is! Hier kunnen wij natuurlijk niet voorbijrijden. Niet teveel drinken is het devies want je kunt er wel een dagje op uit trekken maar je kunt onderweg niet naar het toilet 😳!

In Princeton aangekomen, parkeren wij onze auto ergens achteraf in een heel rustige straat met daaromheen prachtige grote huizen. Schitterend om te wonen maar misschien ook wel een tikkeltje saai. Er is goed en wel 1 grote winkelstraat en daar is ook de Universiteit aan gelegen.

Verder komen wij bij Moven Museum & Garden, een groot landhuis met dito tuin. Deze woning was eigendom van de welgestelde familie Stockton. Het landgoed raakte in verval en één van de aangetrouwde kleindochters wilde het complex in ere herstellen. Is naar mijn bescheiden mening niet gelukt. Het doet nu dienst als museum, uiteraard op dit moment gesloten, maar ziet er erg vervallen uit. Door de ramen naar binnen kijkend, kun je je een voorstelling maken van de muffe lucht die er binnen moet hangen. Het landgoed werd in 1944 verkocht als New Jersey Governor Mansion maar dient nu dus als museum.

Wij lopen naar de Universiteit en betreden het enorme complex. Dit is werkelijk zo groot als een bescheiden dorp. Het ene gebouw is nog prachtiger en imposanter dan het ander. Veel gebouwen bestaan uit studentenkamers. Ik gluur een beetje naar binnen om de sfeer mee te krijgen, het is werkelijk 100 jaar terug in de tijd en wat schitterend. Ik durf geen foto’s te maken, dat zou weer erg ‘Bold or Dutch’ zijn. In de buitenmuren van het hoofdgebouw ontdekken wij allerlei jaren gekerft in de stenen.

Princeton universiteit is een Amerikaanse privé universiteit, opgericht in 1746 en behoort tot de Ivy League, een groep particuliere universiteiten uit de US die bekend staan om hun hoge academische niveau.

Princeton is een van de meest prestigieuze universiteiten ter wereld, met zeer lage toelatingspercentages, en wordt vaak gezien in de top 10 beste universiteiten. De universiteit wordt geassocieerd met 37 Nobelprijswinnaars, 8 winnaars van de Fieldsmedaille, 9 Turing awardwinnaars.

De Fieldsmedaille is een onderscheiding die elke vier jaar aan twee tot vier wiskundigen wordt toegekend. Ze is genoemd naar de Canadese wiskundige John Charles Fields die de prijs initieerde en financierde.

De prijs wordt vaak gezien als de belangrijkste onderscheiding binnen de wiskunde en wordt om die reden regelmatig "de Nobelprijs voor de wiskunde" genoemd.

De A.M. Turing Award wordt algemeen gezien als de hoogste onderscheiding in de informatica. Het wordt ook wel de “Nobelprijs voor de informatica" genoemd. De prijs is genoemd naar Alan Turing. Sinds 2007 wordt de Turing Award gesponsord door Intel en Google, waardoor ze vergezeld gaat van een geldprijs van 1.000.000 dollar (ongeveer €800.000).

De onderscheiding wordt toegekend door de Association for Computing Machinery (ACM) aan een persoon op grond van zijn technische bijdrage aan de informaticagemeenschap. De bijdrage moet van duurzaam en fundamenteel belang zijn voor de computerwereld.

Op het complex staan allerlei vermeldingen van schenkingen van oud leerlingen per leerjaar, voor het bouwen van een gebouw, voor het bouwen en onderhouden van het boothuis dat even verderop ligt, voor het restaurant Dinky, etc. Er is ook een station, een eindstation grenzend aan het complex.

Wij lopen door het complex naar Carnegie Lake. Daar ligt het boathouse, op dit moment volledig in de steigers en heeft zeker deze opknapbeurt nodig!

Het is erg stil op het complex, hier en daar enkele Amerikaanse toeristen, maar als wij langs de ander kant weer teruglopen zitten en liggen hier en daar wat studenten in de tuinen.

Wat geweldig moet dat zijn, dat je de brains hebt, dat je een papa en mama hebt die dit kunnen bekostigen en dat je ook nog eens bent toegelaten! Die moet toch een waanzinnige levenservaring zijn. Kon je maar eens een maandje meelopen met zo’n briljante bofkont om zoiets van dichtbij te ervaren.

Ook hier weer raken wij niet uitgekeken en uitgefotografeerd.. Het hele stadje is geweldig om doorheen te wandelen. Een laantje met weer een enorme hoeveelheid bloesem bomen die prachtig in volle bloei staan. Langs dit laantje komen wij nog een meneer tegen die de krant leest. Geschonken aan de stad in een fantastisch jaar namelijk 1975 (Marco’s geboorte jaar) op een opmerkelijke dag dat jaar, namelijk 12 maart (onze trouwdag). Ik maak geen grapje en toeval bestaat niet 🤔. Terugrekenend is het de datum van 9 maanden voor Marco’s geboorte 😉..

Geweldig mooi mannetje en als ik er lang naar kijk, leeft hij. Hij lijkt op mijn opaatje met z’n eeuwige toffe hoed en markante kop. Ik denk dat dit mannetje een net zo super lief karakter heeft als mijn fantastische opa ❤️. Dat men een beeld van hem heeft opgericht, ik wist het niet..

Eén van de beroemdste inwoners van Princeton is toch wel Albert Einstein. Zoals bekend wonen wij in de Einsteinstraat en hebben (dus) veel affiniteit met deze ongelofelijk intelligente en bijzondere man.

Einstein bezocht Amerika voor het eerst in 1921. In 1933 emigreerde hij naar Amerika om een positie aan te nemen aan het Princeton Institute for advanced studies in deze rustige stad in New Jersey. Hij wilde als Jood Duitsland ontvluchten. Einstein is op 76 jarige leeftijd overleden in 1955. Hij woonde aan 112 Mercer Street in Princeton.

Wij lopen naar zijn (voormalig) huis. Heel bijzonder om hier te zijn en te vergelijken met foto’s uit zijn verleden. Best een groot huis.

Wij lopen verder naar de Einstein Drive. Hier ligt het enorme complex, het institute  for advanced study. Sinds juli 2012 werkt hier een andere heel beroemde inwoner van Princeton namelijk onze ‘eigen’ Robbert Dijkgraaf. Kan mij voorstellen dat deze man hier ook de tijd van zijn leven heeft. Wat een eer om hier zo’n job te kunnen doen.

Na 3 uurtjes door dit mooie stadje banjeren gaan wij weer op huis aan, was toch echt weer een heel mooie dag en ook zonniger dan voorspeld!

1. Marianne Bissegger:
    11 april 2020
    Leuk hoor!

Ik lees altijd met veel plezier deze columns in het NRC en nu heb ik er ook wat foto’s bij!

2. Renate:
    11 april 2020
    Fantastisch 😊
  3. A.M. den Ouden-Venema:
    12 april 2020
    Het blijft interessant je artikelen te lezen. Ga zo door. Dank
    Anneke en Henk
  4. Renate:
    13 april 2020
    Leuk te horen, dank je wel Anneke!
  5. Annette Brouwers:
    13 april 2020
    Marco en Renate , mm mm een heerlijke Starbucks kunnen bemachtigen , dat houd de moed erin , ja a a prachtig Princeton weet ik nog van mijn werktijd bij The nstitute of Informatics TNO , toentertijd al paar foto's gezien en promovendus ging een proefschrift jaar volgen , historische schitterende gebouwen, jullie hebben mooie foto's gemaakt , zojuist je verhaal weer voorgelezen aan B , ha die wordt steeds energieker van al jullie avonturen.....hartelijke groet A en B
  6. Renate:
    13 april 2020
    Leuk Annette, misschien als het allemaal weer terug naar het 'normale' is, kan Bastiaan wat plannen maken 😉 Zeker een aanrader, vooral als er geen lockdown is ☺️