7e Werkweek | Maandag 13 t/m Zondag 19 April

28 april 2020 - New Jersey, New Jersey, Verenigde Staten

Deze week zien we eindelijk een heel kleine afname van het aantal covid gevallen. Dit is meteen op straat te merken. Het lijkt weer wat drukker vooral op de zonnige dagen. Alles blijft nog steeds in de zgn ‘New York Pauze’. Verder zie je nu bijna iedereen met een gezichtsbedekking op straat, met uitzondering van de hardlopers die heftig hijgend vlak langs je rennen. Cuomo benadrukt op maandag dat iedereen gezichtsbedekking moet dragen, hij stelt een ultimatum van 3 dagen, vooral ter bescherming van een ander tegen jezelf. Zeker in supermarkten waar mensen toch dicht langs elkaar heen lopen, is dit een heel prettig idee. Hier in de US worden mondkapjes sterk aangeraden, ook door experts. Zij geven aan dat de kans om een ander te besmetten met minimaal 50% wordt gereduceerd, afhankelijk van het gebruikte materiaal.

Wij proberen ook heel creatief te zijn met een gekocht sjaaltje vanuit de supermarkt tesamen met haarelastieken. Werkt eigenlijk wel prima, beetje vouwen, elastieken klemmen en om je oren vastzetten. Voor de zekerheid nemen we nog twee bandages mee. Dit is een soort brede haarband die wij met een beetje uitrekken redelijk over ons hoofd krijgen waarbij een behoorlijk straf elastiek op je neus zit. Het werkt in ieder geval erg makkelijk. Comfortabel is het zeker niet.

Deze week wordt mijn schoonvader 80 jaar. Een enorme mijlpaal waar wij helaas niet op twee meter afstand bij kunnen zijn. Het videobellen in de ochtend maakt het een beetje goed om zo’n bijzondere mijlpaal mee te vieren. Erg leuke en creatieve verrassingen worden op afstand geregeld. De foto’s zijn hilarisch. Al met al een heel bijzondere verjaardag waarbij alle creativiteit naar boven komt!

Het weer werkt hier in NJ niet erg mee, redelijk slecht. Op zaterdag besteden wij onze tijd voornamelijk aan boodschappen doen. Niet alles is te verkrijgen bij eenzelfde supermarkt dus doen we verschillende plaatsen aan. Einde dag rijden wij nog door Manhattan, hier is het nog niet veel levendiger.

Op zondag rijden wij naar de Hamptons. Een gebied uitgestrekt over het uiterste puntje van Long Island. Het is een wat meer ‘posh’ buurt. Prachtige en vooral grote huizen, sommige gelegen op of aan het strand. Dit zijn dus de plekjes waar de wat meer gefortuneerden hun toevlucht zoeken. Mooie foto's kunnen we niet goed maken, veel ligt verscholen achter hagen en muurtjes en recht voor een hek gaan staan om een foto te maken, gaat wat ver.

Wij rijden naar Hampton Bays, East Hampton Beach en naar Sag Harbor. Onderweg komen wij nog langs Parrish Art Museum waar oa kustwerk van Jackson Pollock hangt, één van Marco's favorieten. Het museum focust zich vooral op kunstenaars komend van Long Island. Uiteraard is het museum gesloten. Sag Harbor is een leuk plaatsje en hier is het wat drukker qua bezoekers. Veel leuke winkeltjes maar allemaal gesloten. Er is wel een koffie zaakje open, maar dat durven wij niet aan. We moeten nog een aantal uren in de auto terug naar huis.. We rijden nog door naar North Haven en willen met de Pont overvaren naar Shelter Island. We hebben echter geen contant geld bij ons en pinnen is niet mogelijk. Nergens is het toegestaan nog met contant geld te betalen, maar ik denk dat de Pont-meneer zo snel geen pin apparaat meer kon regelen. Werkeloos thuiszitten is natuurlijk ook geen optie.

De stranden zijn hier nog steeds redelijk uitgestorven, het is zonnig maar er waait een ijzige wind.

Terug naar huis is het halverwege Long Island richting Brooklyn enorm druk. De stranden die wij nu passeren zijn hier afgeladen met mensen. De vereiste afstand kan hier niet echt gehouden worden. Ook op de snelweg is het heel druk. Wat opvalt is dat er veel ‘roekeloze’ automobilisten zijn. Komen met een erg hoge snelheid aangereden en halen auto’s zigzaggend over de weg in. Af en toe beetje krankzinnig waarbij erg gevaarlijke situaties ontstaan. Denk daarbij de enorme potholes, maar wonderlijk genoeg gaat het allemaal goed.

Met al dat binnen zitten en vervelen moeten sommigen zichzelf wellicht even uitlaten.

1. Ruud Dibbetz:
    29 april 2020
    Allereerst van harte gefeliciteerd met vaders/schoonvaders, mooie man met mooie leeftijd......
    leuk verhaal wederom en geniet zo met jullie mee
    Hier geen mondkapjes (zijn er gewoonweg niet, zelfs voor de zorg zijn er tekort), dus sjaal met 18 grd is een optie :-)
    Enjoy there if you can and be safe !!!!!
  2. Renate:
    29 april 2020
    Dank Ruud ☺️ Ongelofelijk om die rijen te zien bij de Ikea vestigingen, zonder mondkapje of gezichtsbedekking. Is hier ondenkbaar. Mondkapjes zijn trouwens te verkrijgen bij Mathieu 👍🏻
  3. Marianne Bissegger:
    Nog van harte!
  4. Renate:
    29 april 2020
    🎂 En nogmaals dank voor de link van dat prachtige Empire State of Mind fragment ! Ik hoop dat de link in mijn verslag werkt 😘
  5. Annette Brouwers:
    30 april 2020
    Wat een prachtige stranden , mooie belevenis , Tja jammer van het Art Museum , in Duitsland zijn mondkapjes verplicht gesteld , eind januari kon ik een doosje in het GHZ kopen maar deze zijn van papier , B wil ze niet dragen , bijkomstig : B hoort zijn eigen stem niet zou niet gedempt worden met papier jammer voor mij , ik moet m 'n oren dichthouden vanwege zijn geschreeuw , op jullie foto's schijnt de zon die gaat hier de laatste dagen schuil , take care so long
  6. Renate:
    30 april 2020
    Dank je en goeie deal heb je nog op tijd kunnen maken! Succes met B ☺️